Sabtu, 3 Januari 2009

Mas cotek

aku mulakan n3 awal tahun ni dgn pokok emas cotek....(walaupun sumer org bcakap psai azam baru...azam aku simple ja..utk menjd muslimah yg lebih baik dan sentiasa memperbaiki dri utk kejayaan dunia akhirat...bykla plak klau aku nak tulis satu2 kan azam aku.. ekkeeke..jd lebih baik aku cakap psai pokok ni...

aku mula tanam pokok ni mula tahun 2005. tumbuhan herba tu pun kawan mak yg kasi, memandangkan aku ada kat umah masa tu, jd mak suh la aku tanam.sb kata mak tgn aku sejuk...apa yg aku suka psai pokok ni buahnya, namanya pun unik. lama kelamaan aku jd berminat tuk wat research psai pokok ni. lama juga mengumpul maklumat sampai la satu hari aku ternampak tentang minuman mas cotek masa duk jogging kat tasek shah alam. Ianya bmula dgn lebih serius slps lawatan aku ke ladang mas cotek EN d Klang dlm 2006. proses seterusnya adalah pengenalpastian spesies di FRIM. Masa tu penat la juga ke FRIM, berulang alik dek kerna hilang sample dan mcm2 lg..akhirnya aku sndri trun ke sana jumpa ngn pegawai yg terlibat.Lebih senang kan..hasil dr komunikasi yg bkesan, ekekekek…dandan tu juga depa wat pengenal pastian sp…

Secara am nya tumbuhan ni terbahagi kpd 3 jenis, jika klasifikasi adalah berdasar kan kepada saiz daun, iaitu kecik, sederhana dan juga besar. klau diikut kan spesiesnya punya la byk. ada juga yg mengklasifikasikan sbg jantan betina..jantan biasanya mempunyai saiz daun yg lebih kecik berbanding betina..dibawah daun nya pula terdapat tanda kecik berwarna hitam da bawah daunnya pula kelihatan seakan2 warna emas..itulah sebabnya pokok ini di panggil mas cotek. Cotek tu = sket kut. xreti lak aku nak huraikan maksud cotek..muahahhahaha.. aku xleh nak describe byk2 sbb kang salah maklumat habis aku..lgpun aku bukan botanist..klau nak secara terperinci boleh p google cari. Jom kte tgk spesis tersebut


ini spesies berdaun kecik atau saintifiknya dikenali sbg Ficus deltoidea var angustifolia

ini spesies berdaun sederhana atau saintifiknya dikenali sbg Ficus deltoidea var trengganuuensis

ini pula spesies berdaun besar atau saintifiknya dikenali sbg Ficus deltoidea var kunstleri


Nak dijdkan citer tahun 2007 dlm bulan 3 ka 4 g2, sempat ikut rombongan fak p ke taman negara atas misi uni. sonok sgt..menghayati tumbuh2an.suka la aku dpt naik bot..p redah utan.tgk cam2 jenis kulat, pokok, burung..byk la yg menarik... dpt tgk bunga petai..cantek..ekekeek..cam xpercaya ja tu adalah bunga petai....last time aku p taman negara ngn ayahanda taun bila entah lupa daa...sonok juga..aku mmg suka la masuk taman negara. tingin nak p BELUM...dan ada satu lg kat sabah tu..aku lupa dah..lembah danum ka apa entah...tingin sgt nak p.

mmm nak jdkan citer, masa kat taman negara tu ada sorang pakcik ni namanya pakteh ktaorg panggil...dia la yg tahu selok belok tempat tu n dia juga la jd perantara kami ngn org asli. nak cari pokok len senang,ctapi aku nak cari mas cotek..punyalah susah...sib baik la aku kamceng ngn pakteh (aku rasa aku senang bkomunikasi ngn org2 veteran.pangkat ayah atau tok2 ni.meka byk pengalaman..dan aku rasa meka pun senang bkomunikasi ngn aku..aku rasa la kan...)..dia usahakan juga aku mencari mas cotek..sbb org kat situ xpanggil mas cotek..dia panggil nama len...aku da lupa da...penat p cari..xjumpa..da la naik perahu tu..pas2 lalu satu kawasan yg sunyi amat..takunya aku masa tu..air tu cam tempat air ada buaya...huhuhuhu....tenang...gelap airnya tp jernih..bole? entah apa2 ja aku describe kan..hahahahah...lalu situ lak lebih ngeri bila ada sekor biawak mati duk terapung...masa tu mmg aku diam ja...mulut kumat kumit duk baca mcm2 ayat..sumer ayat kuar masa tu.

pakteh yg da biasa, gelak ja tgk aku..sempat lak dia offer aku lunch..makteh bekalkan dia..kebetulan masa tu musim durian. makteh buatkn tempoyak..pehhhh sedap nya.(aku xpernah makan tempoyak sblm ni sehingga la ayahanda yg ajaq aku makan...kat taman negara juga..masa tu makan gulai masak asam kesum tempoyak ikan patin..waaaaaaaaa best sgt2..makan ngn teluq dadar!sedappppp...sejak hari tu aku da bole n pandai makan tempoyak..tp klau tempoyak mentah2 aku masih terkial2 juga..hehehe).da la lapo...heheehhehe...dia share lunch dia ngn aku sama KA.cari punya cari ternampak lak orked.... pakteh tunjukkan aku orked telor..katanya orked ni harum sgt2..huhuhuh..tp tinggi sgt masa tu..xleh nak amik.(sebenarnya aku tingin sgt orked telor tu.huhuhh,ralat ja rasa.pakteh kata nanti dia ambilkan..bebila la.biasanya orekd hutan senang nak dapat bila tengkujuh..masa tu orked biasanya hanyut..dibawa arus...pakteh kata hujung taun ni dia amik n simpan.taun depan aku mai la lg..sesambil tu amik la orked tu skali. tp masalahnya aku da duk sini skrg..camna pakteh nak kasi..huhuhuhu)mungkin xda rezki la tu..camna entah akhirnya aku jumpa juga pokok yg aku idam2kan.alhmdulillah..sib baik la plak org yg bawa bot ni pandai memanjat..tinggi tau..gerun sungguh aku tgk...aku masa tu mmg xleh nak bangun even gerak pun aku xnak..sbb aku takut...huhuhuh...so tgk la gambar kat bawah ni camna org yg bawa perahu ni panjat pokok2 len tuk dapatkan mas cotek..pokok ni sebenarnya saprofit..idup menumpang..besar bangat pokoknya..




dan nilah mas cotek liar..besar sungguh daunnnya..lebih tebal dr biasa. Tp ruper2nya ia adalah spesies yg sama dgn mas cotek yg ditanam yg telah dikatogerikan dlm daun besar. Byk sebenarnya pokok ni yg aku bahgi2kan kpd rakan2..tambahan pula spesies liar ni lebih senang tuk membiak. Cucuk ja dlm tanah dan kemudian mula la dia berpucuk….jd kat bawah ni pokok mas cotek liar yg aku dapati dr hutan temph hari..tgh subur di rumah angah…selain umah kat kpg,umah ateh juga ada 3 spesies mas cotek kat atas sinun….

bcakap psai ni, huhuhuhuu..mengingatkn aku kpd laporan yg perlu aku siapkan dan hantarkan kpd EN.huhuuhuhuhu xsompek aku nak tulis. Memandangkan KA yg bantu aku menyambung research ni, jd aku tgh menunggu laopran dr dia sblm aku antar kpd EN....huhuhuhuh..KA cepatla hantarkan aku report ni...



Inilah pokok mas cotek kat umah angah yg sempat aku snap tempoh hari…suka sgt sbb pokok nya gemok sgt2…siap berbuah..lebat lak tu…


Rasa geram je tgk pokok2 yg gemok ni…ekekekkee….aku puas hati sbb ada koleksi mas cotek ni..walaupun xbyk..aritu aku sempat hantar kan pd FRIM spesies mas cotek liar yg aku dapat dr taman Negara tuk FRIM jadikan koleksi. Di FRIM lg byk jenis mas cotek yg ada..begitu juga dgn orked hutan..huhuhuhuuuu….best sgt2..peg kat FRIM tu sempat berikan aku benih pokok pa nya…yg bunganya warna putih yg bertukar kpd purple bila kena sinaran matahari…cantek sgt…owhhh..aku lupa, peg tu sempat juga berikan aku mas cotek daun yg berbentuk hati..tp disebabkan aku sibuk masa tu aku xsempat nak tanam pokok tu..jd aku letakkan aje d lab…dan akhirnya mati..huhuhuhh…syg lak bila aku kenang2….


kat umah mak juga ada byk pokok herbal len yg aku sndri xtau nama tp elok djdkan sbg ubat..misai kucing…pa lg ya..aku lupa namanya..cekur…nanti len kali aku nak ambilkan gambar n catat pokok2 herba yg ada dilaman bonda…best sebenarnya bercucuk tanam ni…seronok…kepuasan yg tiada bandingan nya…selain taman orked..aku juga nak taman herba…heheehhee…


**p/s: pakteh juga la bsusah payah amik aku sambil dtemani KA, bawak p ke rumah org2 yg byk koleksi orked. Dan aku beli orked pun kat situ la..huhuuuhhu…dr tempat aku ke pekan kuala tahan tu agak jauh..pakteh juga la yg usahakan dan bawa kami ke pasar malam summer..jln2 n ronda2 d pekan kuala tahan..eekkekeeke..…lps lawatan tu pun..pakteh masih kol aku bertanya khabar…sempat pesan blajar rajin2..tanya bila aku kan ke sini..huhuhuu da setahun lebih masa berlalu..bila balik nanti aku nak cari pakteh klau todak pun cukupla bertanyakn khabar…tingat plak aku pd pakteh…baik sgt orgnya..aku doakan pakteh diberikan kesihatan yg baik dan dpermudahkan Allah dlm smua urusan serta sentiasa mdpt rahmat drpdNya….amin!

7 ulasan:

maskjask berkata...

pak teh tu tak letih2 ker?? hahahhaa...ct suka pokok gemok yer..org gemok suka tak?? heheh..lawak2 jer...jgn maree

anggerikpink berkata...

hahahhhaa...pakteh tu baik orgnya..penat pun..dek kerna kesiankan ap yg muka blurr ni..agaknya dia pun trut sama mbantu...apalah sgt fizikal itu kmask..yg penting hati n budi.itu yg susah nak dcari!..ekekekekekee....

Cik Aimi Husna berkata...

huhu giler besar pokok tu.pak teh xbukak cite antu penunggu pokok ke?tapi kalo antu mesti mu xlari, kalo cicak atas pokok tu..hmm xtaula aku haha

anggerikpink berkata...

huhuhhuuh kak....aku dah lama xnampak spesis cicak.balik bru ni pun xdok...nz pulak mmg xdok cicak kak.aku syukur sgt2.tu la yg plg aku suko!

Cik Aimi Husna berkata...

haha selamatla mu.ingat aku dulu kat kajai sokmo keno hambat cicok ko mu kuikui.kalut cari nyapuh sokmo aku

anggerikpink berkata...

uwaaaaaa kak...tq byk2...maafla nyusoh ko mu...hehehehee...tq byk2..mu la penyelamat aku d kajai dulu..dohla besar2 keaa..yerkk..geliiiii

Hafizuddin Saadan berkata...

nice sharing... right now doing my fyp regard to mas cotek.