Khamis, 21 Februari 2008

Abah..........

Photobucket


Entah knapa smlm aku xsehat sgt2. pening n sakit kepala...badan lak asyik lemah...aku ada discussion ngn svisor aku pkul 10 pg. Abes je discussion pening n sakit kpala hilang hehehhehe.....alhamdulillah xda apa yg memeningkan kpala psal lab. tp aku rasa cam entah...xsedap hati. tp sakit n pening tuh dtg lagi.aku rasa cam nak demam...oh no!!not here...tlglah...aku taknak demam kat sini..nanti susah!!!mak..........

Smlm ateh cuti, awal plak ateh online...mmm aku dikejutkan dengan brita yg takbaik. maklong (belah abah) kat IJN dan kritikal....mak dpt panggilan telefon tu pkul 2 pg waktu msia...sian mak, terkejut! bertuah punya sepupu2 aku tuh....aku nak marah..........aku nak marah sgt2!!!maklong dah dimasukkan IJN sejak ahad lalu, isnin koma dan pg2 buta smlm bru sepupu2 aku kol bagitau mak n abah aku!!!! dahla tu kol pkul 2-3 pg,....dlm hati aku terdetik...kut ya pun kurang ilmu dunia..tp jgnlah kurang ilmu akhirat!!!!! aku geram...KN kol dan maklumkan pd mak pun sbb kata Dr, maklong takkan lama...hubungi smua sedara terdekat dgn kadar seberapa segera!

Hati aku sgt2 tersentuh bila ateh kata, 'mak bagitau abah menangis'....Abah....pd aku, perjalanan hidupnya benar2 mencabar. Beliau kematian ibu semasa berumur 8-9 tahun. Abah dibesarkan tanpa kasih sayang ibu....dan kemudiannya beribu tiri yg zalim dan kejamm pd pendapat aku! Atuk meninggalkn kami semasa aku berumur 6-7 tahun. Atuk seorg yg baik hati (aku sayang atuk tp taklama aku dapat merasai kasih sayang itu)dan berada, tapi takada satu sen pun harta peninggalan atuk yang dapat kami kecapi...walaupun kami berhak (masuk mahkamah mmg sah, abah akan menang) tp kata Abah, tak mengapa, itu bukan rezki utk kte. biarlah...insyaAllah Allah akan kurniakan kte rezki tapi bukan melalui jalan ini. Jgn sesekali berebut harta pusaka!! Nenek aku berketurunan baba dan nyonya smentara atuk pula bketurunan minang. Mereka dikurniakan 2 org cahaya mata...abah anak ke 2 (bongsu). Abah dan mak berjumpa jodoh...di KB. Abah banyak membawa diri/ merantau dan hati plak terpaut pd mak..ekekkekeee...mak kata abah dulu2 tengok mak nak masa mak nak tutup pintu pagar rumah pd satu mlm (ekekekekekkee). aku ada gak wat cam tu tp rumah aku plg hujung...jln mati lg..sapa yg nak lalu mlm2.hehhehehe... perkenalan mereka tak lama, 2 minggu dan abah terus masuk meminang.waaahhh determine sunggh abah aku.... ALhamdulillah jodoh berpanjangan ( moga2 sehingga ke akhir hayat..amin) dan dikurnikan 4 org cahaya mata..... dan seorg lg cahaya mata terakhir, yg tak dijangka2!!!aku la tuh...ahakkssss... Maklong plak kawen awal n menetap di KL, dikurnikan 6 org cahaya mata. Setiap kali abah trun KL, dia tetap akan menjenguk maklong walaupun kami keberatan untuk ke sana..kan ateh kan..kan angah kan...bukan apa....nanti lama lak kena saty kat umah diorg...hehhhehehe....
Kasih adikbradik tiada sapa yg menduga, tambahan pula abah hanya ada seorg kakak. itulah satu2nya darah dagingnya...itulah maklong aku! abah mmg dsegani dan ditakuti oleh anak2 maklong....along,angah n achik pun sama.dulu2 diorg ni asyik kena denda..wakkakakakaa...aku jarang kena sbb aku kan bongsu..slalu disygi walaupun masyaAllah akulah yg paling 'ONAR' dlm kluarga..(pas2 asal abah bru nak tegur aku dah meraung sekuat2 hati...agaknya itulah yg menyebabkan abah malas nak marah aku...hehhhehe...menangis..itulah senjata utama aku..dr dulu sampai skrg! ) sama mcm skrg smua inlaws pun xbrani...betul tak?...Abah yg aku kagumi...walaupun garang n baran, tp tetap rational....mendidik anak2 dgn penuh disiplin...dan xhairanlah smua kami adkbradik terutamnya lelaki (along, angah n achik) berjaya ke tahap ini pd masa skrg....pd aku, setiap masalah yg timbul...abah takkan memaksa kami untuk mengikut atau menerima keputusannya..tapi abah slalu memberikan baik dan buruk bg setiap masalah/perkara yg dibincangkan...oleh itu kami lebih senang untuk membuat pilihan dan keputusan. Abah sukakan kehidupan yg sederhana....abah tetap abah walaupun sahabat handainya adalah antara kalangan org yg paling ternama....
Abah....walaupun berjiwa kental.. tp hatinya lembut. dan cepat tersentuh...kami tak pernah melihat abah menitiskan airmata....plg pun hanya bergenang dikelopak matanya.....tp bila ateh bagitau, mak menangis sbb melihat abah menitiskan airmata....aku dapat bayangkan kepedihan pd hati abah...sudah pasti tidak dapat dibendung dan tertanggung lg....mungkin kerana maklong satu2nya darah daging yg abah ada...atau mungkin terkecil hati dgn sifat anak2 saudaranya yg lambat menyampaikan berita penting ini pd abah. Mungkin mak dan abah dah sampai KL skrg, aku doakan sgt2 moga2 abah sempat bjumpa ngn maklong buat kali terakhir....
Hati aku tersentuh...dan amat tersentuh dgn peristiwa ini!!!! Islam amat menitik berat hubungan silaturrahim....sbb itulah, mak selalu pesan ngn aku, jika mak dan abah dipanggil mengadap Ilahi...pastikan hubungan persaudaraan tetap terjalin, bukan sahaja dikalangan saudara mara tapi juga di kalangan sahabat handai mereka......walaupun aku tak dapat melawat maklong pd masa skrg........tp doa aku tetap mengiringinya setiap masa. smoga Allah memberikan jalan dan petunjuk kepada kami sekeluarga dalam menhadapi setiap dugaan yg mendatang....amin.

Tiada ulasan: